logo Kanał Ostródzko-Elbląski .fotokrajobrazy.warmia.pl

O Kanale

Kanał Ostródzko-Elbląski

łączy jez. Druzno z jez. Szeląg. Jest najdłuższym szlakiem żeglownym na terenie Polski, łączy Ostródę z Elblągiem. Całkowita długość tego kanału to 83,3km z czego 43km to kanał sztuczny, a prawie 40km przebiegu szlaku, stanowią jeziora. Od głównego przebiegu odchodzą odnogi o innych nazwach.

Budowa Kanału i cel powstania

Kanał budowany był fragmentami, łącznie przez kilkanaście lat. Ze względu na trudny układ terenu najtrudniejszym etapem budowy był odcinek z Buczyńca w stronę jez. Druzno. W tym miejscu budowniczowie musieli pokonać ok. 100m różnicę poziomów.

Zadaniem Kanału miało być połączenie handlowo-komunikacyjne Morza Bałtyckiego z obszarami nad jeziorami.

Pochylnie

W skład kanału wchodzą pochylnie, które skonstruował inż. Georg Jacob Steenke i są jedynymi tego rodzaju budowlami hydrotechnicznymi funkcjonującymi do dziś. Głównym celem ich powstania było pokonanie przez statki ok. 100m różnicy poziomów między początkiem, a końcem kanału. Inspiracją do ich zastosowania były podobne urządzenia na Kanale Morrisa w USA, które obecnie już nie funkcjonują.

W kierunku jez. Druzno co pewien czas statek pokonuje następujące pochylnie:

Pochylnia Buczyniec o długości 550m, różnica wysokości to 21,5m

Pochylnia Kąty o długości 450m, różnica wysokości to 18m

Pochylnia Oleśnica o długości 350m, różnica wysokości to 24,5m

Pochylnia Jelenie o długości 510m, różnica wysokości to 22,5m

Pochylnia Całuny o długości 450m, różnica wysokości to 13m

Śluzy

Innym sposobem pokonywania różnic poziomów luster wody są śluzy. Zarówno Śluza Miłomłyn jak i Śluza Zielona posiadają jednoskrzydłowe, ręcznie napędzane wrota. Komora opróżniana i napełniana jest ręcznie dzięki zastawkom we wrotach. Poza tymi śluzami na trasie kanału są jeszcze Śluza Ostróda oraz Śluza Mała Ruś.

Źródło: Ulotka promocyjna Kanału Ostródzko-Elbląskiego.

Witryna ma na celu ukazanie piękna Kanału Ostródzko-Elbląskiego. Autor tej witryny nie jest w żaden sposób związany zarówno z właścicielem jak i operatorem Kanału. Jedynym celem autora jest zapoznanie odwiedzających tereny Mazur i Powiśla z jedną z najciekawszych atrakcji, której po prostu nie wolno pominąć.

Nie jest to witryna o charakterze komercyjnym, a wszystkie zamieszczone tutaj materiały są dostępne za darmo z zastrzeżeniem, iż nie wolno ich wykorzystywać do celów komercyjnych, ingerować w ich treść oraz dokonywać zmian.

Wszystkie fotografie oraz film są własnością <^>. Publikacja filmu lub któregokolwiek ze zdjęć może odbyć się jedynie za zgodą Autora. Wszelkie inne rozpowszechnianie zdjęć lub filmu jest zabronione i będzie ścigane w oparciu o ustawę O prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Projekt i wykonanie: DrezynSoft

© http://kanal-ostrodzko-elblaski.fotokrajobrazy.warmia.pl 2012


Partner Autorska witryna kolejowa Partner DrezynSoft Partner Fotograficzna galeria krajobrazów Partner FotoStacyjka
Partner SelekTTor Partner Mapy Partner Edytor XML Partner Gry Partner Tłumacz Partner DSsys
Partner MojaMuzyka Partner Kanał Ostródzko-Elbląski w obiektywie <^> Partner Konwerter tekstu